FINNFOAM INFRA PANEL ÄR EN PATENTERAD LÖSNING FÖR GÅNG- OCH CYKELBANOR SAMT VÄGAR SOM ÄR KLASSADE FÖR LÄGRE HASTIGHETER
Hos Finnfoam har vi undersökt utvecklingspotentialen hos vägar med lätt trafik, alltså gång- och cykelbanor. Nuvarande tillvägagångssätt för grundläggning av en sådan väg är både omständligt och dyrt och resultaten är sällan hållbara i längden eftersom det ofta är dåliga förhållanden under konstruktionen. Detta medför att redan efter några år syns skador på ytan så som sprickor eller tjälskador i asfalten.
Som ett resultat av projektet togs den patenterade Finnfoam INFRA-skivan fram designad för just detta ändamål. Skivan är förstärkt på båda sidor av ett glasfibernät och cementbruk.
Principen bakom den cementbelagda Finnfoam INFRA-skivan är dess avsevärt högre bärkapacitet jämfört med standard Finnfoam XPS. Detta möjliggör skapandet av ett fördelningsskikt ovanpå mark med låg bärkraft. Lösningen kan leda till betydande besparingar i grundläggningskostnader, då vägar eller trottoarer kan anläggas utan omfattande markutbyte/stabilisering. Även om standard Finnfoam XPS kan användas för att minska markutbytet, erbjuder INFRA-skivan ytterligare fördelar.
Finnfoam INFRA-skivans storlek är 600 x 2 600 mm, och de finns tillgängliga i en tjocklek av 50 mm. För objekt som kräver tjockare isolering för frostskydd, kan detta uppnås genom att kombinera INFRA-skivor med standard XPS-skivor. Den totala isoleringstjockleken bestäms utifrån antalet köldtimmar i området och installationsdjupet, enligt standardmetoden för frostskyddsutformning. Skivornas korttids tryckhållfasthet är ≥ 400 kPa och den långtids tryckhållfastheten är ≥ 180 kPa. Elasticitetsmodulen för Finnfoam INFRA-paneler är ≥ 19 000 kPa och böjhållfastheten för 50 mm tjocka skivor är ≥ 1 200 kPa.
Principen för lösningen är att sprida ett tunt lager sand över den jämnade grundjorden. Finnfoam INFRA-skivorna är enkla att installera på den släta sandbasen. Över panelerna läggs en beläggning bestående av 150–300 mm krossad sten och asfalt eller liknande material. Denna konstruktion passar även för anläggning av större vägar, men då är fördelarna mindre eftersom sådana tillämpningar kräver ett tjockare lager av krossad ballast, 500–700 mm, ovanpå isoleringen för att förhindra att vägytans temperatur ändras för hastigt, vilket kan orsaka halka genom rimfrost. Lösningen har testats på flera platser med mycket positiv återkoppling och resultat.
Under sommaren 2014 anlades en gång- och cykelväg på över 200 meter i Björneborg för teständamål, vilket visade att lösningen kunde minska grundläggningskostnaderna. Långsiktiga tester har även bekräftat att konstruktionen fungerar enligt avsikt. Under några år har konstruktionens utvidgning och sammandragning varit inom ±1 mm. En jämförbar kontrollsträcka av vägen grundlades med traditionella metoder som innebar ett betydande jordutbyte.